Een van de meest gevraagde profielen op ons freelance platform is de freelance graphic designer oftewel de freelance grafisch vormgever. Heel wat bedrijven voelen het koud zweet al wanneer ze termen als vector, drukklaar bestand of EPS naar het hoofd geslingerd krijgen. Gelukkig maken velen vandaag al de juiste keuze, namelijk: grafisch design uitbesteden. En dat is goed nieuws want heel wat ervaren designers bieden hun diensten meer en meer op freelance basis aan. Een match made in heaven dus!
Een freelance graphic designer is een creatieve ontwerper die werkt aan de beeldvorming en visuele identiteit van een merk, bedrijf of persoon om bepaalde boodschappen efficiënt en visueel over te brengen. Een grafische vormgever wordt gekenmerkt door enerzijds een creatieve stroom aan ideeën alsook zeer uitgebreide technische vaardigheden. Hieronder schetsen we een zo volledig mogelijk beeld van de taken van een graphic designer en waarom het zo’n goed idee is om aan de slag te gaan met een ontwerper op freelance basis.
Zonder een origineel logo, aantrekkelijke kleuren of een unieke huisstijl krijgt jouw bedrijf niet het imago dat het verdient. Een grafisch vormgever schildert daarom met zijn artistieke penseel over het totaalplaatje van jouw bedrijf en zet de belangrijkse eigenschappen in de verf. Niet alleen creëert de vormgever op die manier consistente communicatie, ook helpt de branding voor de herkenning van het merk. Maar ook wanneer jouw bedrijf al beschikt over een eigen visuele identiteit is het belangrijk om jouw huisstijl en logo mee te laten evolueren met de tijd. Kijk maar naar de recente wijzigingen van Burger King waarbij het logo minieme wijzigingen onderging om relevant te blijven in de tijdsgeest.
Wist je trouwens dat het iconische logo van Apple vroeger werd ingekleurd met een pallet aan regenboogkleuren?
Brengt jouw bedrijf periodiek een catalogus, flyer of boek uit om jouw producten of diensten toe te lichten? Dan is de grafische vormgever jouw beste vriend. Van het vormgeven van het drukwerk tot het visualiseren van bepaalde producten en diensten is het aangewezen om een expert in dienst te nemen.
Tip: voor het beste resultaat raden we aan om ook een freelance fotograaf te gebruiken. Échte authentieke foto’s zorgen steeds voor een prachtig resultaat en benadrukken de eigenheid van jouw merk.
Afhankelijk van de sector waarin jouw bedrijf actief is en hoe je diensten aanbiedt is het mogelijk dat het merendeel van jouw communicatie naar klanten en partners online verloopt. Een freelance grafisch vormgever kan daarom ook jouw geheime wapen zijn om de wereld van social media te veroveren, toffe visuals te maken of een hippe website te “designen”. Voor webdesign raden wij altijd aan om zowel samen te werken met een freelance webdesigner als een freelance webdeveloper. Een freelance webdesigner kan je zien als een freelance graphic designer die zich bezighoudt met de stijl, branding en look & feel van de site, terwijl een developer instaat voor de vertaling naar de code en zicht ontfermt over de gebruiksvriendelijkheid.
Wanneer je op zoek gaat naar de juiste freelancer is het belangrijk om te weten over welke vaardigheden de grafisch vormgever moet beschikken. Op deze manier kan je zelf veel gerichter op zoek gaan naar het juiste talent. We sommen hieronder de belangrijkste voorbeelden op.
Een van de meest bekende apps voor grafische vormgevers is ongetwijfeld Adobe Photoshop. Zoals de naam zelf al doet vermoeden wordt Photoshop gebruikt door grafische vormgevers die foto’s willen bewerken/manipuleren. Photoshop is uiterst geschikt voor designers in volgende situaties:
Adobe Illustrator heeft een andere functie dan zijn grotere broer Photoshop. Illustrator wordt voornamelijk ingezet door illustrators die nieuwe logo’s willen ontwerpen en die creatief aan de slag willen met vormen en kleuren. Het grootste voordeel van Illustrator? Het programma maakt gebruik van Vectorbeelden. Bij Vector werken we niet met pixels maar met een wiskundige formule die punten, lijnen en curves manipuleert. Het belangrijkste voordeel is hier dat de designs tot in het oneindige vergroot en verkleind kunnen worden. Met andere woorden: designs uit Illustrator kunnen gebruikt worden voor zowel kleine advertentieruimtes als grote billboards. Zoek een freelancer met kennis van Illustrator wanneer:
Adobe Indesign is echt het werkpaard van de drie programma’s. Indesign wordt voornamelijk gebruikt om grotere projecten mee te ontwerpen zoals catalogussen, flyers of folders. Indesign is helemaal geënt op het consistent designen van meerdere pagina’s. Zoek naar een freelancer met kennis van indesign wanneer:
Nadat de graphic designer de huisstijl gemaakt heeft, de branding gefinaliseerd is en de flyer ontworpen is, zit zijn taak erop. Jij hebt als bedrijf dan een handvol nieuwe visuele tools die je kan inzetten. Je marketeer gebruikt bijvoorbeeld de styleguide, om te waken over de huisstijl. Gepersonaliseerd briefpapier wordt gebruikt door het hele team en het logo pronkt op de voorgevel van je kantoor. Je hoeft geen grafisch vormgever vast in dienst te nemen om te blijven genieten van deze voordelen. Heb jij toch snel nood aan een nieuw design of een wijziging aan de huidige stijl? Geen probleem, de flexibiliteit van werken met freelancers zorgt ervoor dat je snel je favoriete vormgever opnieuw in kan schakelen. Dit zorgt voor een zeer eerlijk systeem. Je betaalt alleen voor de gepresteerde uren. Op deze manier kan je ook voor het zelfde budget van een vaste medewerker meerdere freelancers inschakelen die expert zijn in elk hun eigen niche. Zo kan je bijvoorbeeld opteren om 3D-renders en animaties bij een ander soort freelancer te laten maken dan bij de persoon die instaat voor de illustraties.
Natuurlijk is dit maar een kleine greep uit het totaaloverzicht aan voordelen van freelancers.
Maar hoe kan je nu zeker zijn dat je met de juiste freelance graphic designer aan de slag kan? Een eerste belangrijke indicatie is het portfolio van de graphic designer. Het portfolio geeft een overzicht van designs die de freelancer in het verleden al gemaakt heeft voor andere klanten. Kan je je vinden in de stijl van de freelancer? Dan kan je samen aan de slag gaan en stelt de freelancer een moodboard samen dat de basis vormt van de verdere samenwerking. Maar vooraleer je portfolio’s gaat vergelijken is het handig meegenomen om een instroom aan freelancers te hebben. Dat kan je verkrijgen door bijvoorbeeld op LinkedIn manueel te gaan zoeken of je kan een samenwerking aangaan met een freelance platform zoals GIGHOUSE. Wij stellen jou alvast kwalitatieve gescreende kandidaten voor. Je krijgt max 5 freelancers voorgesteld die wij op maat van jouw noden hebben geselecteer, waardoor je tijdbesparend te werk kan gaan.
Ben je benieuwd hoe freelancers ook voor jou het verschil kunnen maken in jouw onderneming? Onze accountmanagers nemen graag vrijblijvend contact met jou op. Klaar om jouw onderneming naar het volgende niveau te tillen? Neem contact op en we helpen je vlot op weg.
Bronnen:
Rebrand takes Burger King back to “when it looked at its best” says designer