Hoe kies ik mijn niche? En beperk ik mij als freelancer niet te veel door me toe te spitsen op één vakgebied? Deze vragen krijgen wij bij GIGHOUSE geregeld te horen. De vrees om potentiële klanten te mislopen zorgt ervoor dat heel wat freelancers besluiteloos blijven als het aankomt op de niche waarin ze willen werken. Maar laten we eerlijk zijn, door geen niche te kiezen, loop je eigenlijk een heleboel geweldige klanten mis. En hier is nog iets interessants: als je wél kiest voor een niche, opent dat de deur naar hogere tarieven.
Als freelancer is het cruciaal om je te onderscheiden van de massa. Wees gerust, de meeste freelancers maken dezelfde fout als ze beginnen, bang dat ze niet genoeg klanten zullen hebben. Maar door je te richten naar iedereen, verspil je kostbare tijd. Door je te concentreren op een specifieke niche kun je je personal branding verfijnen en een unieke plek voor jezelf creëren in de markt.
Door je te specialiseren in een specifieke niche of sector kun je jezelf positioneren als expert. Klanten willen met jou samen werken vanwege je kennis en ervaring. Het kiezen van een niche helpt je om je marketing- en communicatiestrategieën te verduidelijken. Je richt je tot een doelgroep, niet tot de hele zaal. Je trekt dus het juiste publiek aan, de juiste klanten, de mensen voor wie je echt een oplossing biedt.
Maar wat betekent het uiteindelijk om een niche te kiezen? Identificeer je passie en interesses, de sectoren die je aanspreken. Hoe nauwer je focus, hoe beter je niche bij je past. De kers op de taart is dat in een specifieke niche de concurrentie vaak gering is. Nog een argument dat je zal helpen je te onderscheiden van de massa en een comfortabele niche voor jezelf te creëren. Voordat je deze niche kiest, is het essentieel om de vraag op de markt te bestuderen. Ben je echt het antwoord op een uitdaging op de markt? Zijn er genoeg potentiële klanten die jouw diensten nodig hebben? Maak een concurrentie analyse waarin je de belangrijkste actoren binnen je niche in kaart brengt. Ja, natuurlijk, als je bijvoorbeeld copywriter of grafisch ontwerper bent, sta je niet alleen voor de deur. Maar dat is niet erg, niet iedereen heeft jouw skills en omgekeerd.
Een andere beginnersfout: je kop in het zand steken en niet nadenken over een trainingsplan. Als freelancer is het belangrijk om voortdurend je vaardigheden te verbeteren en up-to-date te blijven in je vakgebied. Lees professionele boeken, volg blogs, bekijk online trainingen, schrijf je in voor een cursus… Je investering verdien je snel terug. Beloofd. Theoretische kennis is één ding, praktijkervaring is iets anders. Het is essentieel om je vaardigheden als freelancer aan te scherpen. Werk aan echte projecten en herhaal dit zo vaak als nodig is.
Als je beweert een specialist in je niche te zijn, zul je dat moeten bewijzen. Presenteer vanaf dag één je (beste) projecten in een portfolio en zorg dat die makkelijk te delen is met potentiële klanten.De spelers in jouw niche zullen ook op zoek zijn naar referenties. Ben je echt wie je zegt dat je bent? Om daar achter te komen, vraag je je tevreden klanten om hun opmerkingen en referenties met je te delen. Op LinkedIn, op je website, op je GIGHOUSE-profiel, op Google … streef naar vijf sterren om je geloofwaardigheid te vergroten.
Laten we teruggaan naar onze copywriter en grafisch ontwerper. Als je punchline ‘Copywriter voor bedrijven’ is, is het tijd om je tekst te herzien. ‘Bedrijven’ is geen niche. Wees eerlijk en vermeld je toegevoegde waarde: ‘Copywriter voor HR-bedrijven die houden van woorden die werven en talenten die bloeien’. En zeg het luid en duidelijk op je website, je LinkedIn-profiel … Trek de juiste prospects aan en verspil geen tijd meer. Gebruik zoekmachineoptimalisatie (SEO) om jezelf in je niche te positioneren en je online zichtbaarheid te vergroten. En vergeet je professionele netwerk niet. Zoek evenementen die gerelateerd zijn aan je niche of zelfs online communities waar je gelijkgestemden kunt ontmoeten.
Door je te specialiseren kun je hogere tarieven vragen voor je diensten. Klanten zijn bereid meer te betalen voor de expertise en waarde die je in jouw niche kunt bieden. En dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit van de projecten die je aangeboden krijgt. Vergeet niet dat je een autoriteit wordt in je vakgebied. Dit bevordert langdurige relaties met je klanten. Ze worden zelfs je beste ambassadeurs.
Om je niche te bepalen, identificeer je je passies en interesses en bestudeer je de marktvraag en de concurrentie. Kies een niche waar je gepassioneerd over bent en waarin je unieke waarde kunt bieden.
Hoewel het over het algemeen een goed idee is om je op één niche te richten, kun je ook overwegen om verwante niches te verkennen. Zorg ervoor dat ze complementair zijn en je expertise versterken.
Blijf leren en ontwikkelen. Houd je beste kennis up-to-date en ontwikkel nieuwe vaardigheden.
Word een expert in je vakgebied door waardevolle inhoud te delen, deel te nemen aan relevante discussies en je kennis te delen met anderen. Bouw langdurige relaties op met je klanten en laat je expertise zien.
Netwerk met andere professionals, bied je diensten aan bij bedrijven in jouw niche, zorg voor je online aanwezigheid, werk samen met andere freelancers of agency. Wil je de sprong wagen? Registreer je op het GIGHOUSE platform.
Bij GIGHOUSE maken we het je gemakkelijk om je skills in te voeren, zodat we jouw profiel nog beter kunnen matchen met de opdrachten van onze klanten. Dat doe je heel eenvoudig door de applicatie te downloaden en daar je skills in te geven. Daarom zijn het aantal skills dat je kan ingeven bij gighouse, eerder beperkt. Max 25 skills, zodat we jou echt kunnen matchen met opdrachten die passen bij jouw profiel. En remember: less is more!