Na Lifelogging of de Quantified Selfbeweging hebben analytics ook hun intrede gedaan in de human resources. Hoewel HR vaak wordt aangedreven door een gezonde portie buikgevoel, kunnen cijfers ook een krachtige extra laag aan de besluitvorming geven. Belangrijker nog, data kan het belang van je HR inspanningen aantonen. Op die manier wint het vakgebied aan kwantitatief bestaansrecht. Human resources groeien uit tot een sector waarin de mens centraal blijft staan maar waar cijfers alles meer meetbaar maken. Als HR manager kan je zelf aan de slag gaan met het verzamelen van gegevens door te putten uit een klein leger aan nieuwe software paketten, online tools, websites en applicaties.
De dagen van klassieke advertenties in de krant sterven een stille dood. En ja, je kon het al raden: “online” is het nieuwe toverwoord. De mogelijkheden om online aan te werven zijn enorm uitgebreid: Facebook, Linkedin, de vele “jobadvertentie sites” en zelfs Google gooit alles in de strijd om talent aan te trekken. De bedrijfswebsite is dé plek geworden om je vacatures ten toon te spreiden. Maar verder wordt er ook vaker via het persoonlijk netwerk van de werkgever gezocht naar sterke profielen. Het inzetten van video en gamification is daarbij zeker geen uitzondering. Een digitale strategie ontwikkelen is daarom ook onmisbaar geworden.
HR wordt vooral gekenmerkt door een enorme toevoer aan nieuwe technologieën. Al gehoord van het inzetten van een chatbot? Of toevallig kandidaten aangeworven door gebruik te maken van virtual reality? Het kan allemaal! Terwijl een job scoren via een mobiele applicatie op je telefoon vroeger nog uitzonderlijk was, gebeurt het vandaag de dag standaard. Naar schatting werd er het voorbije jaar 14 miljard dollar wereldwijd in nieuwe HR technologie gepompt. Reden genoeg om een kijkje te nemen in het aanbod van nieuwe mogelijkheden.
Alsof de digtale evolutie het landschap niet al hard genoeg door elkaar geschud heeft, valt de schaduw van de war on talent over de schouder van elke HR manager. De zoektocht naar talent wijzigde al van het uitschrijven van specifieke jobomschrijvingen naar een speurtocht om persoonlijkheden met competenties die groeipotentieel hebben. Deze switch in handelswijze betekent dat profielen met sterke competenties het voor het zeggen krijgen en zelf kiezen waar ze willen werken. HR managers moeten er voor zorgen dat hun bedrijf de plaats is waar deze profielen willen werken. Geen eenvoudige taak.
Je realiseert je ten volle dat deze HR trends stuk voor stuk een plaats in jouw HR-beleid verdienen. Maar hoe speel je hier nu voldoende op in?
Wel, eigenlijk is het eenvoudig. Wij raden aan om voor elke niche in deze HR trends te werken met een expert in dat vakgebied. Enkel professionals die zich gespecialiseerd hebben in deze trends hebben de mogelijkheid om een team de juiste richting op te sturen. Er is dus nood aan specialisatie en expertise om de puntjes op de i te zetten. Maar je kan toch niet voor elke trend een nieuwe werknemer inhuren?
Neen! En dat hoeft ook niet. De voordelen van deze GIG economie zijn dat er een hele hoop expertise en specialisatie te verkrijgen is op tijdelijke basis. Je hoeft dus geen permanente werkkracht aan te werven om jouw HR-changetraject te begeleiden of om jouw technologie up to date te brengen. Een tijdelijke freelancer kan je bedrijf op korte tijd en zonder lange termijn commitment helemaal vernieuwen. Je investeert dus in oplossingen en doet daarvoor beroep op de jarenlange expertise van een freelancer zonder dat jouw team helemaal moet wijzigen. Deze strategie is niet alleen kostenbesparend, het levert je ook een frisse kijk in je flow van zaken op. Alleen maar voordelen dus!
Waar wacht je nog op?
GiGHOUSE screent freelancers grondig en koppelt snel de juiste freelancer aan jouw opdracht. Hierbij houden we rekening met de juiste competenties en een cultural fit met jouw bedrijf. Interesse in een vlotte samenwerking met freelancers? GiGHOUSE zet je snel op weg.