Voor onze freelancers is de meest prangende vraag in deze periode ongetwijfeld geweest: “Moet ik mijn activiteiten al dan niet ombuigen?”. Geen eenvoudig vraagstuk. Aan de ene kant worden freelancers gekenmerkt door hun flexibiliteit en snelheid waarop ze kunnen schakelen. Aan de andere kant is het net de uitgebreide expertise die hen zo onderscheidt en waar ze moeilijk afscheid van kunnen nemen. Activiteiten ombuigen is dus geen evidentie. In het nieuws lezen wat dat heel wat werknemers dat wel kunnen en ook doen. Zo zien we vanuit de eventsector heel wat werknemers die tijdelijk meedraaien in de zorgsector. Hoe gingen onze freelancers om met deze materie? Dat lees je in de 4de episode van de GiG Talks.
Goochelen met het businessmodel
Heel wat freelancers gooiden het over een andere boeg en goochelden met hun businessmodel. Dat creativiteit key is, staat als een paal boven water. Zonder het meteen over een totaal andere boeg te gooien, is er toch heel wat veranderd bij de freelancers rond de tafel. Caroline verlegde de focus van beurzen naar administratie. Het vormde al een heel klein deel van haar activiteiten maar ze is nu 100% overgeschakeld op freelance administratieve ondersteuning voor ondernemers. “Daarnaast heb ik vooral de tijd genomen om dingen uit te werken voor de toekomst”, aldus Caroline.
Voor Thibault en Kora komt hun brede inzetbaarheid goed van pas. Kora: “Ik heb een generalistisch profiel en dat is voor mij in deze periode een groot voordeel. Freelancers met een enge specialisatie kunnen het moeilijker hebben. Ik kan gemakkelijk switchen tussen een ruim scala aan HR-taken en ben daardoor breed inzetbaar. Dat speelt in deze periode wel in mijn voordeel, merk ik.” “Ook ik blijf breed in mijn activiteiten”, zegt Thibault. “Mijn expertise strekt zich uit van marketing tot IT. En dat blijkt een interessante combinatie te zijn. Mijn situatie zou er anders uitzien mocht ik bijvoorbeeld puur bezig zijn met
paid advertising. Cruciaal is wel om je flexibel op te stellen.”
Voor Kurt is jezelf heruitvinden deel van een leven als freelancer. “Ik werk sinds 2012 als freelancer en ben mezelf al 8 jaar aan het heruitvinden. Los van corona was er sowieso al een trend waarbij bedrijven weinig tijd en budget willen uittrekken voor een onderbouwd concept in hun communicatiestrategie. Ze mikken met beperkte middelen op losse flodders en herhalen dit in het wilde weg. Ik hoop dat bedrijven weer tot inzicht komen dat ze met een duurzame campagne van enkele jaren op lange termijn meer bereiken. Momenteel is de vraag naar strategische hulp bij communicatie zo goed als weggevallen, maar ik heb me ondertussen bijgeschoold op vlak van webdesign en e-commerce”.