Ook is het van belang om het binnenhalen van opdrachten te vergemakkelijken. Mensen doen namelijk vaak zaken met zelfstandigen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. Wat allemaal begint met voldoende zichtbaarheid. Je hebt dus geen enkele reden om terughoudend te zijn, uitpakken met je talenten kan je alleen maar vooruit helpen!
Alvorens aan de slag te gaan met je communicatie is het belangrijk om voor jezelf uit te maken wat je moet communiceren. Aan de hand van een USP of unique selling proposition kan je omschrijven hoe je jezelf onderscheidt van de concurrent en waarom klanten jou nodig hebben. Kortom, identificeer waar jij als freelancer nu werkelijk voor staat en welke oplossingen jij aanbiedt.
Om je goed te positioneren moet je jezelf eerst en vooral enkele vragen stellen:
Na hierover nagedacht te hebben is het belangrijk om ook je concurrenten in kaart te brengen. Op basis hiervan kan je voor jezelf aanvullen wat jij anders en eventueel beter kan doen dan hen. Ook het bepalen van je doelgroep en voor welke klanten je wilt werken, dragen voorts bij aan een goede positionering.
Door je toe te spitsen op enkele zaken waarin je je specialiseert, creëer je als freelancer jouw eigen gouden ‘DNA’. Aan de hand van dit DNA kan je je boodschappen beter personaliseren en communiceren. Verder is dit ook een belangrijk selectiecriterium wanneer er zich opdrachten voordoen. Dit enerzijds voor jezelf, om te kijken of de opdracht je past. Als voor de potentiële opdrachtgever, om te evalueren of jouw positionering bij hun bedrijf past.
Laat je positionering ook evalueren door je nabije omgeving zodat je zeker bent dat het 100% uitstraalt waar jij voor staat! Na het bepalen van de unieke oplossing is het belangrijk om dit alles te communiceren naar de buitenwereld.
Deel je USP, waardevolle ideeën en content maar ook ervaringen zonder daar meteen iets voor terug te verwachten. Bouw een band op met je publiek en wees regelmatig in beeld om awareness te creëren en onthouden te worden. Enkele manieren waarop dit kan is door onder andere deel te nemen aan netwerkevenementen, het onderhouden van een eigen website of blog en je verschillende sociale media kanalen.
Concreet? Hou je sociale media kanalen/profielen en website up to date na het uitvoeren van een opdracht enerzijds. Maar blijf anderzijds ook sociaal door het aanknopen van online gesprekken. Verder ook door geregeld jouw expertise te tonen via het delen van een artikel. Belangrijk is natuurlijk dat de content dat je deelt samengaat met je USP. Wees consistent in de manier waarop je jezelf promoot naar de buitenwereld, gebruik dus steeds hetzelfde beeld maar niet altijd dezelfde content.
Verder zijn op Facebook en LinkedIn tal van groepen terug te vinden waarin je deel kan nemen aan gesprekken en jouw expertise kan delen. Echter doen veel concurrenten hetzelfde dus durf daarom op zoek gaan naar groepen die iets verder liggen van je core competenties, maar die zeker geïnteresseerd zijn in jouw expertise.
Het gebruiken van sociale media alleen is natuurlijk niet voldoende, persoonlijk contact blijft ook een belangrijke factor om je expertise als freelancer te delen en jezelf te promoten. Deelnemen aan events is daarbij een belangrijke factor, zowel events in jouw eigen sector als daarbuiten. Hier leer je veel mensen kennen, kan je met je eigen expertise uitpakken maar kan je ook tips opdoen over hoe anderen het aanpakken.
Kortom, wees niet bang om je eigen expertise voldoende in de verf te zetten! GET ACTIVE AND SHARE!