Freelance opdrachten vinden is naast het uitvoeren ervan zowat de belangrijkste taak van de freelancer. Uit eerder onderzoek dat we vorig jaar in mei gedaan hebben, constateerden we dat freelancers nieuwe opdrachten halen uit volgende wederkerende bronnen:
Hoewel de specifieke (online) platformen zoals dat van GiGHOUSE gebruikt worden door 62,26% van de respondenten, zien we duidelijk dat het eigen professionele netwerk zeer belangrijk is voor freelancers. En daar knelt al meteen het schoentje.
Zo ervaarde freelancer Sabine de nadelen op haar toekomstige agenda door niet op de werkvloer aanwezig te zijn en geen beroep te kunnen doen op haar professioneel netwerk. “Ik stelde vast dat ik veel werk haal uit de aanwezigheid bij mijn klanten. Je hoort zaken terloops vallen en detecteert daarin nieuwe mogelijkheden. Door niet aanwezig te zijn, had ik dus geen zicht op nieuwe opportuniteiten. Commercieel gezien moet je er wel zijn. Telewerk is op dat vlak allesbehalve interessant.”
Maar waar de ene freelancer het geluk had om over te schakelen op telewerk, leek dat minder evident voor de andere.
Kurt zag drie lopende opdrachten wegvallen maar ervaart vooral problemen in nieuwe freelance opdrachten vinden. “Elke ondernemer schoot als het ware in een krampmodus, waardoor investeringen uitblijven. Tegelijk kan je niet buitenkomen wat netwerken quasi onmogelijk maakt”.
Maar gelukkig kennen we freelancers vooral als flexibele en ondernemende personen. En dat illustreert Kurt hier zeer mooi. Hij schakelde snel de acquisitie van nieuwe klanten om naar een online verhaal: “Ik heb me uiteindelijk toegespitst op nieuwe online contacten met het idee dat dit in de toekomst nog iets kan bijbrengen. Ik werkte een handleiding uit waarmee je eenvoudig een webshop start. Ondertussen ken ik twee ondernemingen uit mijn buurt die een webshop gerealiseerd hebben.”
Samen met de lockdown zijn ook de netwerkmogelijkheden weggevallen. Aanwezig zijn op de werkvloer, netwerkmomenten bijwonen, koffiedrinken met collega-ondernemers zit er niet in. En hoe belangrijk dat netwerken is, maakt de coronacrisis pijnlijk duidelijk bij alle freelancers. Kurt: “Ik ben tot de vaststelling gekomen dat ik altijd werk krijg op aanbeveling van iemand waar ik al mee gewerkt heb. Of door met een partij als GiGHOUSE te werken. Wat uiteindelijk op hetzelfde neerkomt.”
Ook Caroline haalt veel opdrachten binnen via mond-aan-mondreclame. Via de co-workingspace van waaruit ze werkt bijvoorbeeld. “Als dat netwerk wegvalt, voel je dat meteen”, aldus Caroline.
Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief.
Nieuwsbrief voor freelancers
Nieuwsbrief voor opdrachtgevers