Freelance copywriters. Wie zijn ze, wat doen ze en wat kost dat? Geschreven content is een belangrijk onderdeel van zowel een sterke offline als online strategie. Niet elk bedrijf heeft het juiste schrijftalent in huis en dat is net waar freelance copywriters kunnen helpen. Met hun aangeboren schrijftalent schrijven ze vlot mee aan de toekomst van je bedrijf.
Copywriters die aan de slag zijn als freelancer genieten van hun vrijheid. Ze kunnen werken waar ze willen: in een trendy koffiebar, in de tuin of gewoon gezellig thuis. Bovendien hoeven ze geen dure materialen of grondstoffen aan te kopen. Het is hun taak om lezers te informeren, amuseren en vaak ook te stimuleren om tot een bepaalde actie over te gaan.
Een freelance schrijver heeft de nodige kennis van spelling en grammatica en combineert deze met schrijftalent en een tikkeltje creativiteit. Kennis van de sector van jouw bedrijf is geen vereiste maar kan wel altijd handig zijn. Door de juiste vragen te stellen weet een goede copywriter op korte tijd heel wat informatie te verzamelen. Het steeds blijven ontdekken van nieuwe bedrijven en doelgroepen zorgt er ook voor dat de job onvoorspelbaar en uitdagend blijft.
Het takenpakket van een freelance copywriter is zeer gevarieerd. Zo kunnen opdrachtgevers vragen om bestaande teksten aan te passen of om te starten ‘from scratch’. Vaak voorkomende jobs zijn het schrijven van folders, blogs, brochures, artikelen, verhalen, jaarverslagen en updates voor sociale media. Kortom, alles wat je maar kan bedenken dat geschreven moet worden voor jouw bedrijf. Copywriters verzorgen de tone of voice van je bedrijf, zowel on- als offline.
Bij het schrijven van online content is het tegenwoordig erg belangrijk om aandacht te hebben voor SEO zodat bezoekers sneller de weg vinden naar de pagina van jouw bedrijf. Je hebt er namelijk alle belang bij dat jouw pagina zo hoog mogelijk staat tussen de zoekresultaten in Google. Dit kan verwezenlijkt worden via betaalde advertenties, ook wel SEA genoemd. Bij het intypen van een zoekopdracht krijgen gebruikers eerst deze pagina’s te zien. Het is echter duurzamer om de copy op jouw webpagina’s op te stellen met aandacht voor organische zoekresultaten. Je betaalt een freelance copywriter die vertrouwd is met SEO en dus weet op welke termen het meest gezocht wordt. Deze termen worden verwerkt in de teksten op jouw webpagina. Als resultaat vinden mensen sneller de weg naar jouw pagina en verhoogt de naamsbekendheid van jouw bedrijf doordat jouw naam hoger komt te staan bij de zoekresultaten. Hoe kan je nu controleren of dergelijke inspanning wel degelijk iets oplevert? De resultaten kunnen geanalyseerd worden via het programma Google Analytics. Op deze manier heb je echte bewijzen dat jouw investering gerendeerd heeft.
De berekening van het tarief van een freelance copywriter wijkt soms af van de algemene berekening van freelancetarieven. Zo wordt het uurtarief van een freelance copywriter vaak berekend aan de hand van de tekstgrootte. Nochtans is de lengte van de tekst niet altijd een goede representatie van hoeveel tijd er nodig is om de opdracht tot een goed einde te brengen. Een groot deel van de tijd gaat naar onderzoek over het onderwerp. Als opdrachtgever kan je hier op inspelen door meteen een gedetailleerde omschrijving van de opdracht en de nodige informatie mee te geven.
Waarom is het interessant om in zee gaan met een freelance copywriter? Wel, als bedrijf is het belangrijk om nieuwe content te blijven aanbieden om je publiek geïnteresseerd te houden. Volgens ‘The Content Marketing Institute’ is content marketing effectiever dan betaalde zoekopdrachten en 62% goedkoper dan klassieke marketinginstrumenten zoals een reclamespot. Een expert in het vak verhoogt de kwaliteit van de geschreven content. Freelance copywriters zijn constant bezig met het schrijven van teksten en bieden jouw bedrijf de nodige expertise.
Freelancers zijn de perfecte werknemers voor startups. Je kan extra hulp inschakelen waar het nodig is en bespaart kostbare tijd door de teksten niet langer zelf te moeten schrijven. Een freelance tekstschrijver kan ook een tijdelijke aanvulling zijn wegens onderbezetting van het team of een fluctuerende vraag naar content. Dit kan zowel gaan over het uitvallen van een teamlid als over een tijdelijke nood aan goed geschreven teksten. Het uitbrengen van een nieuwe productlijn of het toevoegen van een nieuwe dienst kunnen bijvoorbeeld heel wat extra werk met zich meebrengen. Denk maar aan het aapassen van de website, het maken van nieuwe brochures of het voorzien van content op de sociale media van je bedrijf.
Op lange termijn samenwerken met een freelance schrijver heeft als resultaat dat de tone of voice van het bedrijf de freelancer helemaal eigen wordt. Dit wordt weerspiegeld in de content en een vlottere samenwerking.
GIGHOUSE screent freelancers grondig en koppelt snel de juiste freelancer aan jouw opdracht. Hierbij houden we rekening met de juiste competenties en een cultural fit met jouw bedrijf. Interesse in een vlotte samenwerking?
Bronnen:
https://www.demandmetric.com/content/content-marketing-infographic
https://www.conversal.be/faq/waarom-is-seo-belangrijk/