Freelancer worden start bij de berekening van het juiste tarief. De vuistregel om je eigen verloning te bepalen is in eigenlijk eenvoudig. Je start door het minimumloon te berekenen waaraan je wil werken. Dit doe je door van start te gaan met een overzicht van de vaste kosten die je zal maken. Vaste kosten maak je altijd, zelfs zonder te werken. Voor een grafische designer kan dat bijvoorbeeld de maandelijkse factuur van Adobe zijn of de kostprijs van een degelijke computer. Verkopers daarentegen zullen eerder de kosten van hun voertuig in rekening brengen. Als je kiest voor thuiswerk, kan je nadenken om de inrichting van je studieruimte mee te nemen in de kosten. Deze kosten gaan zo ver als je zelf wil, het is dus belangrijk dat je een zo volledig mogelijk overzicht van je uitgaven maakt.
Vervolgens maak je een raming van de variabele kosten. In vergelijking met de statische vaste kosten zijn variabele kosten dynamisch en verschillen deze per opdracht. Deze kosten zijn bijvoorbeeld de brandstof voor je wagen of simpelweg de liters koffie die je naar binnen giet om je concentratie op peil te houden. Hoewel deze kosten grotendeels opdrachtsgebonden zijn, heb je zeker baat bij een schatting van deze uitgavenposten. Meer freelance-ervaring geeft je beter inzicht in de kosten die je maakt.
Oké, de kosten zijn opgemeten. En nu? In deze stap ga je na hoeveel je op jaarbasis wil verdienen. Een netto maandloon van bv. 1 700 euro betekent eenjaarloon van 20 400 euro. Bij dit bedrag tellen we de totale kosten. Omdat je als zelfstandige of eenmanszaak je eigen sociale lasten moet dragen, dien je er rekening mee te houden dat je na belastingaftrek en sociale bijdrage nog 50% van je verloning overhoudt. Dit varieert natuurlijk naargelang de vennootschapsvorm waaronder je freelancet, maar 50% is een mooie schatting. We raden dan ook aan om je nettoloon samen met je kosten te verdubbelen zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
In stap twee calculeren we het aantal dagen dat je per jaar zal werken. Een gedreven freelancer leeft volgens het ‘work hard, play hard’ principe. Daarom is het ook belangrijk dat jij je vakantie naar Ibiza niet over het hoofd ziet. Van de 260 werkdagen in een jaar calculeer je best 20 vakantiedagen in. Een failsafe van 5 à 10 ziektedagen is geen overbodige luxe, tenzij je genoeg vitamin sea in Ibiza gekregen hebt natuurlijk. Als freelancer is het ook niet altijd evident om altijd aan het werk te zijn wanneer je dat wil. Het vinden van relevante projecten blijft een van de grootste uitdagingen van freelancers. Hoe groter je freelance network, hoe makkelijker je natuurlijk kan putten uit je eigen kring. Een digitaal netwerk zoals GiGHOUSE kan je meer projecten garanderen, maar dat verkooppraatje zullen we houden voor onze advertenties :). Moraal van het verhaal: Wees realistisch in het aantal dagen dat je zal werken.
We rekenden het bruto te verdienen loon uit en we besloten het aantal dagen dat we per jaar willen werken. Als je deze twee door elkaar deelt bekom je het minimumloon. De echte sherlocks hadden het natuurlijk al door, maar als je dit bedrag deelt door het aantal uren dat je per dag wil werken, dan heb je het minimumloon berekend waaraan je wil werken. Volg je nog? Het klinkt allemaal complexer dan het in werkelijkheid is, een voorbeeld om dit te illustreren:
Freelance copywriter Ellen wil graag 1800 euro per maand verdienen. Ze maakt 2000 euro vaste kosten per jaar en rekent per maand 100 variabele kosten aan. Ze rekent 20 vakantiedagen aan per jaar en houdt rekening met 10 ziektedagen.
Deel dit bedrag vervolgens door het aantal uren dat je per dag wil werken en je hebt eigenhandig je minimum uurloon berekend.
Nu je de bodem van je eigen freelance tarief kent, kan je jouw prijszetting stapsgewijs omhoog tillen. De treden die je bewandelt zijn die van: ‘branche, het senioriteitsniveau, het type opdracht, de sector van de klant en het tarief van je mede freelancers. Een overzicht:
De budgetten van je klanten hangen sterk af van de sector waarin ze opereren. Hou altijd goed het vermogen van je klant in het oog. Het budget van een kleine kmo in de pharmacie zal hoger liggen dan het budget van een vereniging zonder winstoogmerk. Dit wil niet zeggen dat je voor minder vermogende klanten onder je eigen budget moet gaan. Je dient gewoon je marge te herberekenen.
Lever jeHR-advies aan multinationals of verzorg je vertalingen voor de nieuwe website van een KMO? Ook hier koppel je best terug naar je eigencore business. Bij gebrek aan recente cijfers over de freelance marktprijzen in België anno 2019, gaan we even op visite bij onze Noorderburen. Dit overzicht (per branche) zet je alvast op weg.
Hoe meer ervaring je hebt met bepaalde skills of hoe lang je al actief bent in de sector, is van belang bij het zetten van je prijs. Een senior profiel kan zijn ervaring gebruiken als hefboom om een hogere fee aan te rekenen dan een junior profiel. Een gouden tip is de regel van Ericsson. Die zegt dat 10.000 uren nodig zijn om expert te worden in een bepaalde skill. Vaak telt in het bedrijfsleven vooral de mijlpaal van 5 jaar ervaring. Wanneer je de opdrachtgever relevante referenties kan voorleggen die je ervaringsniveau duiden geef je een heldere kijk in jouw prijszetting, doen dus!
In de allerlaatste fase kan het handig zijn om jouw tarief naast dat van andere freelancers te leggen. Graag benadrukken we dat dit slechts in de laatste fase dient te gebeuren. Je weet tenslotte wat je waard bent en wat je moet verdienen om uit je kosten te raken. Het kan aanlokkelijk zijn om je te meten aan het tarief van anderen maar dan baseer je jouw loon op de kostenraming van iemand anders. Gebruik dus je concullega’s als maatstaf en niet als de norm. Om je toch nog snel een idee te geven van courante tarieven, geven we je graag nog het volgende mee. In 2014 rekende de gemiddelde freelancer in België een uurloon aan van 56 euro. Voor 2019 ontbreken er wederom relevante cijfers voor België. In Nederland betalen opdrachtgevers gemiddeld 46 euro per uur om een freelancer aan te werven. Daar ligt het gemiddelde enkele euro’s lager dan hier.
Proficiat, je bent nu gewapend met alle informatie om een weloverwogen prijs te bepalen. We geven graag nog twee tips mee die je zullen helpen waken over je tarief:
1) Als de opdrachtgever je prijs te hoogvindt, kan je best aanbieden om het aantal taken in te perken of om minder uren te werken over eenzelfde taak. Zo ben je zeker dat je kosten gedekt blijven en laat je zien dat je prijs weinig onderhandelbaar is.
2) Herbereken je tarief minstens 1 x per jaar. Heel wat factoren die je tarief bepalen zijn dynamisch. Laat je tarief mee evolueren!